راهبرد مشارکت
به نام خدا
مقدمه:
این وزارتخانه کلیه مقررات صادره خود را اعم از بخشنامه ها، آیین نامه ها، دستورالعمل ها و ضوابط اجرایی و … را پیش از ابلاغ به مدت 2 هفته از طریق درگاه الکترونیک خود در معرض نقد عموم قرار داده و پس از دریافت نظرات و انتقادات سازنده مردمی، نسبت به اصلاح و سپس ابلاغ اقدام می نماید. .
نظام پيشنهادها سيستمي است كه از طريق آن تمامي كاركنان و ذينفعان اين امکان را مي يابند تا با ارائه نظرات، ايده ها و طرح های خود در جهت ارتقا عملکرد اداره کل گام بردارند. به بيان ديگر ابزاری مديريتي بوده كه هدف آن به كارگيری هر چه بيشتر و مؤثرتر قدرت تفکر و خلاقیت كاركنان برای تحقق كاملتر اهداف سازمان و مديريت مي باشد. با استفاده از اين ابزار، مديران تلاش مي كنند تا برای حل مشکلات جاری اداره کل يا ارتقای ظرفيت ها و عملکردشان در ابعاد مختلف مادی و غير مادی، از نيروی فکر افراد بهره مند شوند.
اهداف:
– فراهم نمودن زمینه مناسب برای بیان اندیشه ها
– ارتقاء آگاهی ها و توانائی های کارکنان
– ارج نهادن به کارکنان و ایجاد امنیت و آرامش شغلی برای آنان در محیط کاری
– هماهنگ و هم جهت شدن هدف های کارکنان با هدف های دستگاه
– بهره گیری از نظرات در راستای بهبود کیفیت خدمات ، ارتقاء بهره وری و کاهش هزینه های جاری
– جلب همکاری و همیاری مراجعین در انجام امور محوله و در نهایت تحقق رضایتمندی آنان
– ارج نهادن به شأن، منزلت و كرامت انساني كاركنان، از طريق ايجاد زمينه های مشاركت آنان در امور اداره کل
– بهره مندی از ايده ها، طرح ها و تفکرات خلاقانه كاركنان و مراجعین از طریق اعمال ساز و کار مشخص و درست در جهت دستيابي به اهداف و بهبود فرايندها؛
– فراهم آوردن زمينه های لازم در جهت بروز استعدادها، خلاقيت ها، توانايي های بالقوه و شکوفايي استعدادهای كاركنان؛
– اشاعه و ترويج فرهنگ مشاركت، همکاری جمعي وكارگروهي در سازمان به منظور حل مشکلات و نهادينه كردن آن؛
– تقويت و افزايش حس مسئوليت پذيری و تعلق سازماني در كاركنان به منظور حفظ، بقا و رشد روزافزون ادراه کل؛
– ايجاد رضايتمندی در كليه ذينفعان از طريق سهيم نمودن آنان در اداره امور سازمان؛
– كارآمدی اداره کل از طريق شناخت مشکلات و راه کارهای ارائه شده برای رفع آنها ، در راستای دستيابي به اهداف و سياستهای كلان ادراه کل .
تعاریف:
پیشنهاد: هر نوع نظر، فکر و راهکاری که بتواند وضعیت موجود را آسان تر، سریع تر، صحیح تر، ارزان تر، ایمن تر و مطلوب تر کند.
پیشنهاد کمی: اجرای آن سبب افزایش بهره وری، بهبود فضای کار، افزایش رضایت کارکنان و مانند اینها می شود و قابلیت اندازه گیری و محاسبه ریالی دارد.
پیشنهاد کیفی: اجرای آن سبب اجرای مطلوب برنامه اداری، افزایش بهره وری، بهبود فضای کار، صرفه جویی بهینه در منابع، افزایش رضایت مندی کارکنان و مانند اینها می شود و قابلیت اندازه گیری و محاسبه ریالی ندارد.
شرايط عمومي پذيرش پيشنهاد
پیشنهادهای دریافت شده در صورت داشتن شرایط ذیل قابل پذیرش و بررسی می باشد:
- پیشنهاد دادن حق کلیه کارکنان سازمان ( رسمی، پیمانی، قراردادي، شرکتی و …) و سایر کسانی است که به نحوي با سازمان ارتباط دارند(ارباب رجوع و … ) می باشد.
- 2. پيشنهادات بايد ترجيحا در حيطه كاري فرد و در جهت بهبود روند انجام كار خود باشد.
- 3. پيشنهاد نبايد تكراري باشد.
- 4. پيشنهادات نبايد قبلا در سيستم اجرا شده باشد.
- 5. پیشنهاد می تواند به صورت فردی و یا گروهی ارائه گردد و در تعداد اعضای پيشنهاد دهنده محدوديتي وجود ندارد ولي درصد مشارکت نيز جهت امتياز دهی بايد معين گردد.
- 6. حاوی راه حل يا شيوه مشخصی برای ايجاد تغيير در وضعيت موجود در بخش مورد نظر باشد.
- پيشنهاد بايد توجيه فني ، اقتصادي ، كاربردي و يا كيفي داشته باشد.
- پيشنهاد نبايد مغاير با سياستها، قوانين و مقررات سازمان باشد.
- پيشنهاد در قالب كار كارشناسي و يا پروژه تحقيقاتي قبلا اجرا و يا تصويب نشده باشد.
- پيشنهاد بايد خوانا بوده و مفهوم آن كاملاً واضح و روشن باشد.
- پيشنهاد از كارهاي كارشناسي ارجاع شده در قالب وظايف سازماني نباشد.
- پیشنهاد باید معطوف به تأمین منافع و اهداف سازمانی باشد که اجراي آن به ارتقاي عملکرد سازمان منجر شود.
- پیشنهاد می تواند تکمیل کننده پیشنهادهاي قبلی باشد .
- پیشنهاد باید قابلیت اجرایی داشته و آرمانی نباشد
- پیشنهاد باید روشن و واضح بوده و گنگ، مبهم و نارسا نباشد
- پیشنهاد نباید جزء مأموریت سازمانی و شرح وظایف پیشنهاددهنده باشد و پیشنهاددهنده نمی تواند به بهانه ارائه پیشنهاد، انجام وظایف سازمانی خود را متوقف نماید .
- پیشنهاد نباید حاوي دعاوي شخصی افراد باشد.
بازدیدها: 144