راهبرد مشارکت

به نام خدا

 

مقدمه:

این وزارتخانه کلیه مقررات صادره خود را اعم از بخشنامه ها، آیین نامه ها، دستورالعمل ها و ضوابط اجرایی و … را پیش از ابلاغ به مدت 2 هفته از طریق درگاه الکترونیک خود در معرض نقد عموم قرار داده و پس از دریافت نظرات و انتقادات سازنده مردمی، نسبت به اصلاح و سپس ابلاغ اقدام می نماید. .

نظام پيشنهادها سيستمي است كه از طريق آن تمامي كاركنان و ذينفعان اين امکان را مي يابند تا با ارائه نظرات، ايده ها و طرح های خود در جهت ارتقا عملکرد اداره کل گام بردارند. به بيان ديگر ابزاری مديريتي بوده كه هدف آن به كارگيری هر چه بيشتر و مؤثرتر قدرت تفکر و خلاقیت كاركنان برای تحقق كاملتر اهداف سازمان و مديريت مي باشد. با استفاده از اين ابزار، مديران تلاش مي كنند تا برای حل مشکلات جاری اداره کل يا ارتقای ظرفيت ها و عملکردشان در ابعاد مختلف مادی و غير مادی، از نيروی فکر افراد بهره مند شوند.

اهداف:

–         فراهم نمودن زمینه مناسب برای بیان اندیشه ها

–         ارتقاء آگاهی ها و توانائی های کارکنان

–         ارج نهادن به کارکنان و ایجاد امنیت و آرامش شغلی برای آنان در محیط کاری

–         هماهنگ و هم جهت شدن هدف های کارکنان با هدف های دستگاه

–         بهره گیری از نظرات در راستای بهبود کیفیت خدمات ، ارتقاء بهره وری و کاهش هزینه های جاری

–         جلب همکاری و همیاری مراجعین در انجام امور محوله و در نهایت تحقق رضایتمندی آنان

–         ارج نهادن به شأن، منزلت و كرامت انساني كاركنان، از طريق ايجاد زمينه های مشاركت آنان در امور اداره کل

–         بهره مندی از ايده ها، طرح ها و تفکرات خلاقانه كاركنان و مراجعین از طریق اعمال ساز و کار مشخص و درست در جهت دستيابي به اهداف و بهبود فرايندها؛

–         فراهم آوردن زمينه های لازم در جهت بروز استعدادها، خلاقيت ها، توانايي های بالقوه و شکوفايي استعدادهای كاركنان؛

–         اشاعه و ترويج فرهنگ مشاركت، همکاری جمعي وكارگروهي در سازمان به منظور حل مشکلات و نهادينه كردن آن؛

–         تقويت و افزايش حس مسئوليت پذيری و تعلق سازماني در كاركنان به منظور حفظ، بقا و رشد روزافزون ادراه کل؛

–         ايجاد رضايتمندی در كليه ذينفعان از طريق سهيم نمودن آنان در اداره امور سازمان؛

–         كارآمدی اداره کل از طريق شناخت مشکلات و راه کارهای ارائه شده برای رفع آنها ، در راستای دستيابي به اهداف و سياستهای كلان ادراه کل .

 

 

تعاریف:

پیشنهاد: هر نوع نظر، فکر و راهکاری که بتواند وضعیت موجود را آسان تر، سریع تر، صحیح تر، ارزان تر، ایمن تر و مطلوب تر کند.

پیشنهاد کمی: اجرای آن سبب افزایش بهره وری، بهبود فضای کار، افزایش رضایت کارکنان و مانند اینها می شود و قابلیت اندازه گیری و محاسبه ریالی دارد.

پیشنهاد کیفی: اجرای آن سبب اجرای مطلوب برنامه اداری، افزایش بهره وری، بهبود فضای کار، صرفه جویی بهینه در منابع، افزایش رضایت مندی کارکنان و مانند اینها می شود و قابلیت اندازه گیری و محاسبه ریالی ندارد.

شرايط عمومي پذيرش پيشنهاد

پیشنهادهای دریافت شده در صورت داشتن شرایط ذیل قابل پذیرش و بررسی می باشد:

  1. پیشنهاد دادن حق کلیه کارکنان سازمان ( رسمی، پیمانی، قراردادي، شرکتی و …) و سایر کسانی است که به نحوي با سازمان ارتباط دارند(ارباب رجوع و … ) می باشد.
  2. 2. پيشنهادات بايد ترجيحا در حيطه كاري فرد و در جهت بهبود روند انجام كار خود باشد.
  3. 3. پيشنهاد نبايد تكراري باشد.
  4. 4. پيشنهادات نبايد قبلا در سيستم اجرا شده باشد.
  5. 5. پیشنهاد می تواند به صورت فردی و یا گروهی ارائه گردد و در تعداد اعضای پيشنهاد دهنده محدوديتي وجود ندارد ولي درصد مشارکت نيز جهت امتياز دهی بايد معين گردد.
  6. 6. حاوی راه حل يا شيوه مشخصی برای ايجاد تغيير در وضعيت موجود در بخش مورد نظر باشد.
  7. پيشنهاد بايد توجيه فني ، اقتصادي ، كاربردي و يا كيفي داشته باشد.
  8. پيشنهاد نبايد مغاير با سياست‌ها، قوانين و مقررات سازمان باشد.
  9. پيشنهاد در قالب كار كارشناسي و يا پروژه تحقيقاتي قبلا اجرا و يا تصويب نشده باشد.
  10. پيشنهاد بايد خوانا بوده و مفهوم آن كاملاً واضح و روشن باشد.
  11. پيشنهاد از كارهاي كارشناسي ارجاع شده در قالب وظايف سازماني نباشد.
  12. پیشنهاد باید معطوف به تأمین منافع و اهداف سازمانی باشد که اجراي آن به ارتقاي عملکرد سازمان منجر شود.
  13. پیشنهاد می تواند تکمیل کننده پیشنهادهاي قبلی باشد .
  14. پیشنهاد باید قابلیت اجرایی داشته و آرمانی نباشد
  15. پیشنهاد باید روشن و واضح بوده و گنگ، مبهم و نارسا نباشد
  16. پیشنهاد نباید جزء مأموریت سازمانی و شرح وظایف پیشنهاددهنده باشد و پیشنهاددهنده نمی تواند به بهانه ارائه پیشنهاد، انجام وظایف سازمانی خود را متوقف نماید .
  17. پیشنهاد نباید حاوي دعاوي شخصی افراد باشد.

Visits: 144

  • 0
  • 102
  • 751
  • 5,965
  • 272,923
  • اکتبر 22, 2024

 

     کنگره سرداران و ۳۰۰۰ شهید استان ایلام

تماس با ما

  • آدرس : ایلام، خیابان پاسداران, جنب موزه مردم شناسی و قلعه تاریخی والی, اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان ایلام.
  • تلفن : ۳۳۳۴۱۸۴۰ – 084
  • نمابر :۳۳۳۳۱۵۷۸ – ۳۳۳۳۰۱۸۸ – 084
  • پست الکترونیک : info@ilam-mcth.ir

 

طراحی و برنامه نویسی توسط : آرمان فناوران آرنا

 

کلیه حقوق برای اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان ایلام محفوظ است.

Template Design:Dima Group

نحوه ورود به سامانه سنجش رضایت مردم از خدمات هر کارمند:

 با جستجوی آدرس آن، یعنی karmandiran.ir، میسر می باشد

و شهروندان، جهت ثبت نظرات خود در این سایت، می توانند،

از طریق شماره گیری کد دستوری #شناسه نظرسنجی

کارمند*1102*4* با تلفن همراه یا اسکن بارکد مربوط به کارمند، اقدام کنند.